tisdag 12 maj 2020

Joakim Lamotte - Journalist eller Opportunist?

Det finns mycket man kan säga om den nya tidens journalistik som är beroende av läsarnas goda vilja och storleken på plånboken. I min värld så är inte journalister som förlitar sig på Swish-donationer dåliga i sig. Men det är hur man förvaltar pengarna och hur det journalistiska hantverket ser ut.
Joakim Lamotte.
Bild: SVT 
Ta en journalist som Emanuel Karlsten. Han är en frilansande journalist som förlitar sig på swishdonationer för att klara sig. Men hans arbete håller en väldigt hög klass och det är väldigt få fall av artiklar där han skriver om sig själv eller om kritik han får. Magasin Paragraf skrev en intressant artikel om skillnaden mellan Emanuel Karlsten och Joakim Lamotte här. Tycker ni borde kolla in den. Men här är ett stycke som jag tycker summerar Joakim bra:


"År 2019 (till och med 7 december) gjorde Joakim Lamotte 164 inlägg. 115 av inläggen, det vill säga ungefär 70%, handlade om honom själv. Det gjordes fyra reportage under perioden där Lamotte lämnade skrivbordet eller bilstolen för att intervjua människor.
Det gjordes 93 inlägg där syftet var att hänga ut eller kritisera privatpersoner som har kritiserat Joakim Lamotte. Nästan 60% av Lamottes textproduktion under 2019 handlade alltså om att ge sig på människor för att de inte gillar Joakim Lamotte eller något han har skrivit eller sagt."

Detta i kontrast mot Emanuel Karlsten som producerar mer journalistiskt arbete än vad Lamotte kan drömma om och utan samma trötta uppmaning i varje inlägg om att swisha. Emanuel Karlsten ber om swish i 0,75% av alla sina inlägg jämfört med Lamotte som ber om Swish i 100% av sina inlägg: Journalistiska eller inte.
Emanuel Karlsten
Bild: Jonas Lindstedt
  Joakim Lamotte gjorde 4 "stora" reportage under 2019. Men majoriteten av alla inlägg som har publicerat på sin Facebook handlar om hur andra kritiserar honom. Närmare bestämt 115 inlägg av 164 under 2019 är inlägg där han antingen hänger ut privatpersoner eller kritiserar någon som kritiserat honom. All statistik hittar ni som sagt Magasinet Paragraf.

Det finns en återkommande textrad i nästan alla Joakim Lamottes inlägg. Det är att han ser sig som en "oberoende journalist". Då frågar jag såhär:
Hur går det ihop med faktumet att han bokstavligt talat är beroende av sina läsares Swishpengar för att överleva?

Hans inlägg handlar allt som oftast om frågor som rör våldsbrott, sexuallbrott och migration. Ofta med en ganska tydlig bias mot att det är invandringen som är roten till problemet och att svenska regeringen är "naiv". Detta är sådant som bekräftar världsbilden som en stor del av hans läsarkrets har.
  Det genererar Swish. Det är också ett av skälen till att han konsekvent vägrar att modererar sina kommentarsfält. För han vet innerst inne att den här upprördheten genererar mat på bordet för honom. Även om facebook-statusen i sig inte alltid är journalistiskt lagd. Han kräver swish även när han skriver inlägg om hur synd det är om honom.

Den slutgiltiga frågan är den här:

Är Joakim Lamotte en journalist eller en opportunistisk opinionsbildare som vänder kappan efter vinden?

I min värld är han en kappvändande opportunist som inte tvekar i att hänga ut kvinnor, brottsdömdas adresser, privatpersoners hemadresser och privata telefonnummer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Joakim Lamotte - Journalist eller Opportunist?

Det finns mycket man kan säga om den nya tidens journalistik som är beroende av läsarnas goda vilja och storleken på plånboken. I min värld...