![]() |
| Robert Aschberg och Joakim Lamotte. |
Jag har följt Joakim Lamotte lite sådär i periferin i några år. Jag hörde hans namn första gången 2013, då jobbade han som journalist på SVT där han bland annat syntes i SVT Debatt och senare på Uppdrag Granskning. På den tiden så var han en "uttalad feminist" och skrev mycket om feministiska frågor på sina plattformar.
Men det var egentligen i samband med hans senare eskapader när han blev en såkallad "oberoende journalist" som jag fick upp ögonen. Det var inte den såkallade journalistiken jag reagerade på utan snarare på den fruktansvärda tonen i Joakim Lamottes kommentarsfält som han låter vara fullständigt omodererad. Han låter regelrätta dödshot, våldtäktshot, antisemitism, rasism och sexism vara kvar.
Han har i flera sammanhang hävdat att han inte borde få skulden för det som folk skriver i hans inlägg. Men enligt Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor så har han som administratör för sin facebook-profil en laglig skyldighet att moderera sina kommentarsfält:
"5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla ska den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, omEnligt lagen så riskerar han upp till två års fängelse om han låter dödshot och liknande stå kvar i sina kommentarsfält.
1. meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna om
a) olaga hot i 4 kap. 5 § brottsbalken,
b) olaga integritetsintrång i 4 kap. 6 c § brottsbalken,
c) uppvigling i 16 kap. 5 § brottsbalken,
d) hets mot folkgrupp i 16 kap. 8 § brottsbalken,
e) barnpornografibrott i 16 kap. 10 a § brottsbalken,
f) olaga våldsskildring i 16 kap. 10 c § brottsbalken, eller
g) offentlig uppmaning i 3 § lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet, eller
2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet."
Men vad händer då någon är inne i hans kommentarsfält och försöker argumentera emot (sakligt)?
Det som händer är att om du är kvinna så blir du utmålad som "PK-hora", slampa, sämre vetande osv osv. I värsta fall så blir du uthängd av Joakim Lamotte själv, ibland med en ocensurerad skärmdump där profilbild samt för- och efternamn syns. Detta sker främst för kvinnor, men även en del män.
Ett fall som är väldigt personligt är när Joakim Lamotte var på Uppsala Centralstation i Mars 2019 och skulle göra ett reportage om otryggheten runt stationsområdet. En vän till mig råkade vara på plats på stationen, hon fick hans kamera uppkörd i ansiktet trots att hon sa nej. Det slutade med att hon blev uthängd av den nazistiska organisationen NMR, hon fick svastikor inristade på sin entréport, hon fick grisblod i brevlådan och flera hot via brev och digitalt.
Så spolar vi fram till den 5 Maj 2020. Då sänds programmet Trolljägarna på TV3 med Robert Aschberg som programledare. Händelsen i Uppsala blev intressant för producenterna och man visar ett reportage om tonen i Lamottes kommentarsfält och man försöker få tag på Lamotte utan några resultat. Joakim blir såklart kränkt av programmet och skriver om detta på sin Facebook. När produktionsbolaget försöker få tag på Lamotte så vägrar han svara. De försöker få tag på honom via hans fru som jobbar för Lamottes egna bolag. Detta gör honom såklart kränkt och lägger sedermera ut Aschbergs privata telefonnummer till sina följare. Ni kan ju räkna ut vad som hände sen.
Att kritisera Joakim Lamotte nuförtiden kan nästan likställas med livsfara. Han som för så lite som fem år sedan hävdade att han var feminist, att han stod upp för kvinnors rättigheter nu låter regelrätta dödshot och våldtäktshot stå kvar och främst hänger ut kvinnor som "vågat" kritisera honom.
Att han ser sig som feminist och kvinnorättskämpe är att spotta RIKTIGA kvinnorättskämpar och feminister i ansiktet. I alla fall så länge han låter sina kommentarsfält vara omodererade.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar