tisdag 12 maj 2020

Joakim Lamotte - Journalist eller Opportunist?

Det finns mycket man kan säga om den nya tidens journalistik som är beroende av läsarnas goda vilja och storleken på plånboken. I min värld så är inte journalister som förlitar sig på Swish-donationer dåliga i sig. Men det är hur man förvaltar pengarna och hur det journalistiska hantverket ser ut.
Joakim Lamotte.
Bild: SVT 
Ta en journalist som Emanuel Karlsten. Han är en frilansande journalist som förlitar sig på swishdonationer för att klara sig. Men hans arbete håller en väldigt hög klass och det är väldigt få fall av artiklar där han skriver om sig själv eller om kritik han får. Magasin Paragraf skrev en intressant artikel om skillnaden mellan Emanuel Karlsten och Joakim Lamotte här. Tycker ni borde kolla in den. Men här är ett stycke som jag tycker summerar Joakim bra:


"År 2019 (till och med 7 december) gjorde Joakim Lamotte 164 inlägg. 115 av inläggen, det vill säga ungefär 70%, handlade om honom själv. Det gjordes fyra reportage under perioden där Lamotte lämnade skrivbordet eller bilstolen för att intervjua människor.
Det gjordes 93 inlägg där syftet var att hänga ut eller kritisera privatpersoner som har kritiserat Joakim Lamotte. Nästan 60% av Lamottes textproduktion under 2019 handlade alltså om att ge sig på människor för att de inte gillar Joakim Lamotte eller något han har skrivit eller sagt."

Detta i kontrast mot Emanuel Karlsten som producerar mer journalistiskt arbete än vad Lamotte kan drömma om och utan samma trötta uppmaning i varje inlägg om att swisha. Emanuel Karlsten ber om swish i 0,75% av alla sina inlägg jämfört med Lamotte som ber om Swish i 100% av sina inlägg: Journalistiska eller inte.
Emanuel Karlsten
Bild: Jonas Lindstedt
  Joakim Lamotte gjorde 4 "stora" reportage under 2019. Men majoriteten av alla inlägg som har publicerat på sin Facebook handlar om hur andra kritiserar honom. Närmare bestämt 115 inlägg av 164 under 2019 är inlägg där han antingen hänger ut privatpersoner eller kritiserar någon som kritiserat honom. All statistik hittar ni som sagt Magasinet Paragraf.

Det finns en återkommande textrad i nästan alla Joakim Lamottes inlägg. Det är att han ser sig som en "oberoende journalist". Då frågar jag såhär:
Hur går det ihop med faktumet att han bokstavligt talat är beroende av sina läsares Swishpengar för att överleva?

Hans inlägg handlar allt som oftast om frågor som rör våldsbrott, sexuallbrott och migration. Ofta med en ganska tydlig bias mot att det är invandringen som är roten till problemet och att svenska regeringen är "naiv". Detta är sådant som bekräftar världsbilden som en stor del av hans läsarkrets har.
  Det genererar Swish. Det är också ett av skälen till att han konsekvent vägrar att modererar sina kommentarsfält. För han vet innerst inne att den här upprördheten genererar mat på bordet för honom. Även om facebook-statusen i sig inte alltid är journalistiskt lagd. Han kräver swish även när han skriver inlägg om hur synd det är om honom.

Den slutgiltiga frågan är den här:

Är Joakim Lamotte en journalist eller en opportunistisk opinionsbildare som vänder kappan efter vinden?

I min värld är han en kappvändande opportunist som inte tvekar i att hänga ut kvinnor, brottsdömdas adresser, privatpersoners hemadresser och privata telefonnummer.



fredag 8 maj 2020

Joakim Lamotte - Ett hot mot kvinnors yttrandefrihet

Robert Aschberg och Joakim Lamotte. 


Jag har följt Joakim Lamotte lite sådär i periferin i några år. Jag hörde hans namn första gången 2013, då jobbade han som journalist på SVT där han bland annat syntes i SVT Debatt och senare på Uppdrag Granskning. På den tiden så var han en "uttalad feminist" och skrev mycket om feministiska frågor på sina plattformar.
  Men det var egentligen i samband med hans senare eskapader när han blev en såkallad "oberoende journalist" som jag fick upp ögonen. Det var inte den såkallade journalistiken jag reagerade på utan snarare på den fruktansvärda tonen i Joakim Lamottes kommentarsfält som han låter vara fullständigt omodererad. Han låter regelrätta dödshot, våldtäktshot, antisemitism, rasism och sexism vara kvar.
  Han har i flera sammanhang hävdat att han inte borde få skulden för det som folk skriver i hans inlägg. Men enligt Lagen om Ansvar för Elektroniska Anslagstavlor så har han som administratör för sin facebook-profil en laglig skyldighet att moderera sina kommentarsfält:

"5 §   Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla ska den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, om
   1. meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna om
      a) olaga hot i 4 kap. 5 § brottsbalken,
      b) olaga integritetsintrång i 4 kap. 6 c § brottsbalken,
      c) uppvigling i 16 kap. 5 § brottsbalken,
      d) hets mot folkgrupp i 16 kap. 8 § brottsbalken,
      e) barnpornografibrott i 16 kap. 10 a § brottsbalken,
      f) olaga våldsskildring i 16 kap. 10 c § brottsbalken, eller
      g) offentlig uppmaning i 3 § lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet, eller
   2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet."
Enligt lagen så riskerar han upp till två års fängelse om han låter dödshot och liknande stå kvar i sina kommentarsfält.

Men vad händer då någon är inne i hans kommentarsfält och försöker argumentera emot (sakligt)?
 Det som händer är att om du är kvinna så blir du utmålad som "PK-hora", slampa, sämre vetande osv osv. I värsta fall så blir du uthängd av Joakim Lamotte själv, ibland med en ocensurerad skärmdump där profilbild samt för- och efternamn syns. Detta sker främst för kvinnor, men även en del män.

Ett fall som är väldigt personligt är när Joakim Lamotte var på Uppsala Centralstation i Mars 2019 och skulle göra ett reportage om otryggheten runt stationsområdet. En vän till mig råkade vara på plats på stationen, hon fick hans kamera uppkörd i ansiktet trots att hon sa nej. Det slutade med att hon blev uthängd av den nazistiska organisationen NMR, hon fick svastikor inristade på sin entréport, hon fick grisblod i brevlådan och flera hot via brev och digitalt.

Så spolar vi fram till den 5 Maj 2020. Då sänds programmet Trolljägarna på TV3 med Robert Aschberg som programledare. Händelsen i Uppsala blev intressant för producenterna och man visar ett reportage om tonen i Lamottes kommentarsfält och man försöker få tag på Lamotte utan några resultat. Joakim blir såklart kränkt av programmet och skriver om detta på sin Facebook. När produktionsbolaget försöker få tag på Lamotte så vägrar han svara. De försöker få tag på honom via hans fru som jobbar för Lamottes egna bolag. Detta gör honom såklart kränkt och lägger sedermera ut Aschbergs privata telefonnummer till sina följare. Ni kan ju räkna ut vad som hände sen.

Att kritisera Joakim Lamotte nuförtiden kan nästan likställas med livsfara. Han som för så lite som fem år sedan hävdade att han var feminist, att han stod upp för kvinnors rättigheter nu låter regelrätta dödshot och våldtäktshot stå kvar och främst hänger ut kvinnor som "vågat" kritisera honom.

Att han ser sig som feminist och kvinnorättskämpe är att spotta RIKTIGA kvinnorättskämpar och feminister i ansiktet. I alla fall så länge han låter sina kommentarsfält vara omodererade.

Joakim Lamotte - Journalist eller Opportunist?

Det finns mycket man kan säga om den nya tidens journalistik som är beroende av läsarnas goda vilja och storleken på plånboken. I min värld...